Şeful brokerului Aon: Creşteri de două cifre în asigurări vom vedea abia din 2016, pentru anul viitor mă aştept la un avans de 5%



Anul 2012 nu a adus modificări importante pe piaţa de asigurări, iar cel mai probabil asigurătorii vor închide anul cu o creştere uşoară a primelor subscrise, afirmă Ţuca, CEO al Aon Europa de Centrală şi de Sud-Est.

“Industria asigurărilor merge în aceelaşi ritm cu economia, de aceea nu ne putem aştepta la o evoluţie spectaculoasă a vânzărilor de poliţe de asigurare atât timp cât contextul economic este încă dificil. Avansul va fi unul nesemnificativ, dar trebuie să recunoaştem că în contextul dat, lucrurile nu stau foarte rău.

Într-o economie insuficient de performantă, lipsită de interesul investitorilor străini şi cu o monedă într-o continuă depreciere nu prea au cum să se vadă „luminiţe la capătul tunelului pentru asigurători”, a declarat Ţuca într-un interviu pentru ZF.

Cu toate acestea subscrierile vor creşte în următorii ani având în vedere că piaţa este infucient de dezvoltată, este de părere şeful Aon, care estimează pentru anul viitor un avans de cinci procente al industriei de asigurări în condiţiile în care sistemul bancar nu se va confrunta cu probleme majore şi va exista stabilitate pe pieţele conexe.

Primele subscrise de asigurători nu depăşesc două miliarde de euro anual, piaţa locală fiind foarte departe de celelalte ţări europene. Cheltuielile cu asigurările reprezintă mai puţin de 2% din Produsul Intern Brut (PIB) faţă de media 8-10% în ţările din Europa de Vest, ceea ce înseamnă că există în continuare spaţiu de creştere pe această piaţă.

„Dacă ne uităm la cheltuiala cu asigurările per capita, România stă cel mai prost. Un român cheltuie mai puţin de 100 de euro pe an, respectiv 97 de euro, în timp ce în regiune media este undeva „la 350 de euro, iar în ţările vestice suma destinată asigurărilor depăşeşte 1.500 de euro. De aceea mi-e greu să cred că ni se poate întâmpla altceva decât să creştem”, afirmă Ţuca.

El consideră că pentru a ajunge la un nivel comparabil cu al pieţelor europene, industria asigurărilor din România ar trebui să fie stimulată prin intermediul unor pârghii fiscale, astfel încât cheltuiala cu asigurările să fie deductibilă începând de la individ până la companii.

“Un exemplu ar putea fi reducerea costurilor cu asigurarea de locuinţe din impozitul pe venit datorat, acest mecanism putând fi mult mai eficace decât instituirea asigurării obligatorii, sau în cazul IMM-urilor, acordarea de credite fiscale pentru primele de asigurare aferente poliţelor cumpărate.”

Principala problemă cu care industria asigurărilor din România se confruntă constă în competiţia focusată pe preţ şi foarte puţin pe diferenţitori comerciali. Asigurătorii trebuie să se concentreze mai mult pe îmbunăţirea calităţii produselor şi totodată să devină mai flexibili în ceea ce priveşte solicitările clienţilor, potrivit şefului Aon. Ţuca spune că rămâne optimist deoarece consideră că asigurătorii locali au început să conştientizeze necesitatea acestor schimbări.

În ceea ce priveşte consolidarea pieţei, el nu exclude posibilitatea unor fuziuni sau retrageri în cazul în care nu se vor aplica măsuri ferme de redresare sau dacă companiile se vor confrunta cu daune majore din asigurările de garanţii, unde lucrurile pot scăpa uşor de sub control, mai ales acolo unde nu există reasigurare. Totuşi este de părere că nu 2013 este anul unor astfel de evenimente, ci 2014.

Vânzările de poliţe property, de răspundere generală şi a poliţelor de asigurări conexe activităţilor care beneficiază de investiţii sau finanţări (construcţii pentru infrastructură, protecţia mediului sau energie verde), precum şi poliţele de sănătate vor fi principalele produse pe care asigurătorii vor miza în următorul an, În timp ce vânzările de poliţe auto, care reprezintă mai bine de jumătate din piaţă se vor diminua.

“Ponderea foarte ridicată a asigurărilor pe auto, indică faptul că piaţa locală este insuficient dezvoltată, însă cred că anul viitor subscrierile pe aceste clase se vor diminua, parcă nu se mai cumpără atât de multe maşini, iar companiile de leasing îşi restrâng activitatea. Mai mult, băncile nu mai dau credite cu uşurinţă.”

Ţuca estimează că în 2013 va creşte gradul de penetrare a asigurărilor în zona de retail şi crede că asigurătorii vor ajusta tarifele de primă pe asigurările de răspundere civilă auto (RCA), în principal datorită daunelor pentru vătămări corporale care au crescut în ultima perioadă. Sunt sigur că a venit momentul ca asigurătorii să-şi „perie portofoliile de clienţii cu probleme şi se vor strădui să-şi rentabilizeze portofoliile pentru că soluţia majorărilor de capital nu va fi cea mai bună opţiune.” În ceea ce priveşte comercializarea poliţelor de asigurare, şeful Aon consideră că asigurătorii vor pune accentul pe dezvoltarea canalelor alternative de distribuţie, cea mai mare creştere fiind posibilă pe canalul brokerilor.

În acest context este de aşteptat ca vânzările de poliţe prin intermediul brokerilor să fie mai mare decât cele prin reţele proprii. Brokerii au căpătat o poziţie tot mai vizibilă pe piaţă în ultimii ani şi au ajuns să intermedieze aproape 41% din primele subscrise. Valoarea primelor intermediate de companiile de brokeraj după primele nouă luni se ridica la 2,5 miliarde de lei. Ţuca se aşteaptă ca în câţiva ani ponderea primelor intermediate să urce până la 60-70% din afacerile asigurătorilor.

Aon a intermediat prime de 20 mil. euro în nouă luni

Aon România a intermediat în primele nouă luni din acest an prime de 20 mil. euro, iar Ţuca spune că în 2012 compania a înregistrat o creştere semnificativă a volumului de afaceri noi. „A fost un an în care principala noastră provocare a fost compensarea pierderilor din leasing şi dezvoltarea businessului chiar în aceste condiţii dificile de criză şi sper ca rezultatele de la sfârşitul anului să reflecte acest lucru. Creşterea noastră pe afaceri noi în 2012 a fost de peste 25%, iar obiectivele rămân la fel de ambiţioase şi în 2013”, spune Ţuca. În ceea ce priveşte strategia pentru anii viitor, el a declarat că Aon are ca obiectiv continuarea dezvoltării afacerii pe zona de corporate, dar şi extinderea businessului pe segmentul de retail. Cea mai mare poliţă încheiată de Aon România în acest an pentru un client local are o primă de aproximativ un milion de euro. Aon România este unul dintre cei mai importanţi jucători pe piaţa de brokeraj în asigurări, principalii concurenţi fiind Marsh sau Gras Savoye.









      

Newsletter Aon


Abonare      
retea Aon